Engwe L20, Solidy rower elektryczny nie tylko dla kobiet.

Engwe L20 to niedrogi rower elektryczny przeznaczony dla osób które potrzebują więcej miejsca na zakupy lub rzeczy związane z pracą. Wypełnia on lukę między zwykłymi rowerami a rowerami cargo.

Miasta stawiają coraz bardziej na ekologię. Strefy czystego transportu, rosnące ceny parkingów w centrum miast lub obszary trwale wyłączone z ruchu samochodów zmuszają mieszkańców do poszukiwania alternatywnych środków transportu. Zwłaszcza takich, które pozwolą przewieźć większe zakupy czy podrzucić dzieci do przedszkola. Engwe L20 jest doskonałym przykładem takiego roweru.
Dziś poznamy jego wady i zalety, sprawdzimy ile kilometrów zrobimy na jednym ładowaniu, jak spisuje się silnik i jakie tajemnice kryje sterownik. Jestem ciekaw co wy sądzicie o takich rowerach, czekam na wasze opinie. Zapraszam też do oglądania recenzji innych rowerów na kanale telchina.pl. Oczywiście poza rowerami znajdziecie tu testy setek produktów jak hulajnogi elektryczne, drony, smartwatche, smartfony, odkurzacze itp.

DOSTĘPNOŚC I CENA

Rower Engwe są dostępne w coraz większej liczbie sklepów, zaczynając od Amazona poprzez Aliexpress, Banggood, Geekbuying, allegro aż po sklep firmowy producenta gdzie cena jest najlepsza. Rower dostępny jest w czterech kolorach, czarny, biało- czarny, różowo-czarny i zielono czarny
Jego cena to 1099 Euro, (4880 zł ) https://shrsl.com/44qhp
Kupon zniżkowy ENGWEL20

 

 

SPECYFIKACJA Engwe L20

Silnik 48v 250W (deklarowane)
Moment obrotowy silnika: 50 Nm
Akumulator 48 v 13 Ah
Bagażniki przednie i tylne
Widelec przedni
Zasięg: 140 km (deklarowane) 70 km (realnie)
Czas ładowania: 6-8 godzin
Prędkość maksymalna: 25 km/h (deklarowana)
Waga: 32 kg
Maksymalne obciążenie: 120 kg
Mechanizm napędowy: Shimano Tourney 7-rzędowa z dźwignią zmiany biegów
hamulce: Mechaniczne hamulce tarczowe

 

 

W KARTONIE

Rozpakowywanie i montaż
To już mój piąty rower Enwge i wszystkie były bardzo dobrze zapakowane. Engwe L20 został dokładnie zabezpieczony piankową wyściółką, i tekturą, awszystko pospinane setka trytytek. W pudełku znajdował się zestaw narzędzi, ładowarka i instrukcja obsługi.

 

MONTAŻ

Rower wymaga zamontowania przedniego koła, kierownicy, przedniego błotnika, bagażnika i lampki, sztycy z siodełkiem oraz pedałów. Montaż zajmuje ponad godzinę. Ja jak zwykle montowałem bez wcześniejszego zaglądania do instrukcji i popełniłem kilka błędów takich jak montaż lampki razem z błotnikiem co akurat jest mądrzejszym rozwiązaniem niż mocowanie do bagażnika. Przewody do kierownicy błędnie puściłem z drugiej strony kierownicy, co czyniło je zbyt krótkimi. Przy montażu warto zwrócić uwagę na dystanse przy montażu przedniego koła. Przedni hamulec wymagał regulacji, przerzutki u mnie były dobrze ustawione.

 

WYGLĄD I BUDOWA

Rower ma dosyć niecodzienny ale atrakcyjny wygląd. Czarno-biała kolorystyka, bezszprychowe koła i ciekawy design czynią go wyjątkowym rowerem elektrycznym. Wszelkie przewody przy kierownicy zostały oplecione co wygląda bardzo dobrze. Na pochwałę zasługuję niezwykle masywna konstrukcja bagażników. Oba są odpowiedniej wielkości, z tyłu o ładowności 25 kg, a z przodu 13 kg. Świetnie sprawdzi się przy transporcie zakupów czy korzystaniu z plecaka. Fabrycznie dostępne są przednie i tylne światła (ze światłem hamowania), błotniki i podpórka.

Wyjątkowym atutem Engwe L20 jest jego wygoda. Dzięki ramie o niskim przekroju, podwyższonej kierownicy, ergonomicznym uchwytom i dużemu, wygodnemu siodełku zapewnia bardzo wygodną i zrelaksowaną pozycję podczas jazdy.

Dodatkowo na komfortową jazdę wpływają grube opony 20 ″ x 4 ″ i przedni widelec z amortyzatorem którego można zablokować. Ta kombinacja pomaga na niwelowanie nierówności każdej na trasie.

Engwe L20 jest wyposażony w standardowy 7-biegowy układ napędowy Shimano Tourney z manetką TX50. Zmiany biegów są precyzyjne i to bez konieczności regulowania układu.

Silnik wbudowano w piastę tylnego koła. Natomiast bateria jest usadzona w tylnej części ramy, aby ją wyjąć należy odchylić siodełko specjalną dźwignią.

Rower ma 173 cm długości i od 70 do 114 cm wysokości. Posuje do osób o wzroście od 155 do 210cm. Jego nośność to 120kg.
Budowa jest bardzo solidna, jednak przedni bagażnik jest odchylony nieco w lewo, przez co światło także świeci w lewo, ale można to skorygować. Błędem jest umieszczenie światła pod bagażnikiem, na szczęście można go zamontować razem z błotnikiem i światło świeci w kierunku skręcenia kierownicy, a nie na wprost.

 

JAZDA

Dzięki szerokim oponom, amortyzatorowi, dużemu wygodnemu siodełku i wysoko uniesionej kierownicy jazda na rowerze jest bardzo wygodna i komfortowa. Duży zakres regulacji pozwala dostosować rower pod osoby niskie i bardzo wysokie. Rower jest też idealny dla kobiet i nastolatków Rowerem można jeździć w sposób klasyczny, wspomagając się 7 przełożeniami zębatek. Jazda rowerem z tak szerokimi oponami jest cięższa niż w rowerach z wąskimi oponami.
Jednak w tylnej piaście mamy potężny silnik, oficjalnie ze względu na przepisy to 250 Wat, realnie raczej 750W.

Gdy zaczniesz pedałować, wspomaganie włącza się szybko i zapewnia szybkie przyspieszenie. Poziomy wspomagania wydały mi się jednak trochę dziwne – jest 5 poziomów wspomagania, które w rzeczywistości bardziej odpowiadają maksymalnej prędkości niż mocy.
Poziom 1 ledwo wspomaga do 6 km/h na godzinę, poziom 2 około 10km/h dopiero 4 i 5 poziom dają wyraźne przyśpieszenie. Po zdjęciu blokady ograniczenia prędkości poziom wspomagania dla poszczególnych poziomów wspomagania też ulegnie zmianie. Jednak przy prędkościach powyżej 25km/h kręcimy korbą jak szaleni. Po zdjęciu blokady można rozpędzić rower grubo powyżej 40 km/h. Od razu przypomnę że po drogach publicznych UE można jeździć rowerami wspomagającymi do 25km/h. Zdjęcie blokady może być powodem problemów, a sama jazda bez kasku z takimi prędkościami jest również niebezpieczna dla naszego życia.
Silnik ma wystarczająco dużo mocy nawet w podjazdach pod górkę. Wjężdżając pod górką na która wielu rowerzystów pcha rower, Engwe L20 był w stanie nawet rozpędzać się.
Rower ma też manetkę przyśpieszenia, jednak nie udało mi sią jeszcze ją aktywować. W UE to też jest zabronione w rowerach, uważam że niesłusznie.

Rowerem można jeździć po wszelkich nawierzchniach, od asfaltowych po szutry i piaski. Wiem że tak szerokie opony są idealne do jazdy po śniegu. Podczas jazdy słychać delikatnie silnik i opony.

Rower ma dobre światło przednie, a z tyłu światło zintegrowane jest z hamulcami, przy hamowaniu świeci intensywniej.

Mechaniczne hamulce tarczowe w rozmiarze160 mm są wystarczająco dobre do codziennego użytkowania. Można hamować z piskiem opon.

 

STEROWNIK I WYŚWIETLACZ

To pierwszy mój rower Engwe z wyświetlaczem po lewej stronie który jest zintegrowany z 3 przyciskami sterowania. Po włączeniu na wyświetlaczu pojawi się prędkość w czasie rzeczywistym (km/h) ,przebyty dystans (km) , stan naładowania baterii oraz poziom wspomagania. Naciskając przycisk włączania wyświetlane informacje będą przełączane między dystansem podróży (km), ODO
(km), prędkość maksymalna (km/h) i prędkość średnia (km/h).

Aby zapalić oświetlenie należy przytrzymać przez 2 sekundy „+”, natomiast aby uruchomić tryb spacerowy w którym rower toczy się z prędkością 6km/h wystarczy przytrzymać „-”

Aby zresetować dystans podróży należy jednocześnie przytrzymać przez 2 sekundy przycisk załączania oraz „-”
Aby przywrócić ustawienia fabrycznie przytrzymujemy przez ponad 2 sekundy jednocześnie przyciski załączania oraz „+”

Do menu serwisowego wejdziemy po jednoczesnym przytrzymaniu przycisków „+” i „-”
Tam wyświetli sie menu P1 do P8
P1 Wybór napięcia akumulatora
P2 Wybór średnicy kół
P3 Ustawianie ograniczenia prędkości, domyślnie 25km/h. Ustawienie prędkości powyżej 25km/h czyni pojazd nielegalnym na europejskich drogach publicznych.
P4 Zmiana jednostki miary metry / mile
P5 Ustawiania czujnika prędkości
P6 Ustawienia limitu prądu (zakres od 1 do 25Amper)
P7 ustawienia czujnika wspomagania
P8 Ustawianie hasła.

W sterowniku brakuje mi możliwości zmiany prędkości dla poszczególnych progów wspomagania, oraz brak możliwości zmiany ilości progów, pomimo że w instrukcji o takiej możliwości jest mowa.

 

 

 

AKUMULATOR

Rower wyposażono w akumulator o napięciu 48V i pojemności 13Ah, a Engwe twierdzi, że maksymalny zasięg wynosi 140 km na jednym ładowaniu. Jest to wynik nieosiąglny. Realnie jeżdząc z prędkością około 25 km/h zrobimy około 70km. Jeżdżąc wolniej pokonamy dłuższy dystans, a jeżdżąc szybciej zrobimy jeszcze mniej kilometrów na jednym ładowaniu. Oczywiście na przebyty dystans wpływ ma waga rowerzysty, temperatura otoczenia, wiatr i ciśnienie w oponach.
Samo ładowanie trwa nieco ponad 6 godzin.

 

 

PODSUMOWANIE

Engwe L20 to bardzo wszechstronny rower. Jest on idealny zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn oraz osób niskich. . Nadaje się do dojazdów do pracy, jazdy rekreacyjnej, załatwiania codziennych spraw i pozwala zabrać sporo bagażu. Co najlepsze piasek, szuter, śnieg, łąki i leśnie ścieżki nie stanowią dla niego problemu. Engwe L20 ma bardzo wygodną pozycję do jazdy, a silnik ma wystarczający moment obrotowy, aby poradzić sobie z najbardziej stromymi wzniesieniami. Jeżeli nie chcesz się spocić podczas dojazdu do pracy to może to być idealny wybór. Z wad wymienić trzeba krzywo przyspawane gniazdo do mocowania przedniego bagażnika, przy wyższych prędkościach trzeba kręcić szybko korbą, zasięg jest dużo mniejszy niż deklarowane 150km.

PLUS
Bardzo mocny silnik
Wyprostowana pozycja do jazdy
Niska rama (damka)
Dwa bagażniki

MINUS
Ciężki
Mocowanie przedniego bagażnika odchylone w lewo

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x