Składany górski rower elektryczny Engwe EP-2 Pro. Wygodny, solidny i szybki
Składany górski rower elektryczny Engwe EP-2 Pro to bestia rozpędzająca się do 45km/h , posiadająca silnik 750W, tempomat, tryb spacerowy oraz manetkę przyśpieszenia.
Posiadam już 3 rowery elektryczne, crossowy, górski i szybki górski MTB z szerokimi oponami którego polubiłem najbardziej . Ale w kolekcji brakowało mi jeszcze składaka. Wielu z nas zapewne kojarzy lub pamięta jeszcze polskie rowery Wigry 3, jednak nie doczekaliśmy się jego elektrycznej wersji. Z pośród szerokiej gamy składanych rowerów elektrycznych zdecydowałem się na Engwe EP-2 Pro w wersji ulepszonej. Za wyborem przemawiały szerokie opony i silnik dużej mocy. O tym czy to był dobry wybór, jakie tajemnice kryje sterownik, jakie wady i zalety ma ten rower dowiemy się w dalszej części recenzji.
DOSTĘPNOŚC I CENA
Rower można kupić w wielu popularnych sklepach, ja jednak zdecydowałem się na sklep firmowy producenta który ma magazyn w Polsce. Od zamówienia do odebrania przesyłki minęło tylko 3 dni. Do wyboru mamy trzy kolory, czarny, grafitowi i ciemnopomarańczowy.
Rower kosztuje 999Euro, a z kuponem rabatowym NEWENGWEEU cena spada do 980Euro czyli 4630 zł.
Link do roweru z baterią 13Ah: https://shrsl.com/3p5jg
Kupon: NEWENGWEEU
Z kuponem : telchina001 uzyskamy 50$ zniżki na zakupy łączone, np. dwa rowery, rower plus bateria dodatkowa itp.
Zestaw EP-2 Pro (ulepszona wersja)
Engine Pro combo
Przed zakupem powinniśmy wiedzieć jaki rower elektryczny wybrać dla siebie.
Do typowo komunikacyjnych zastosowań wystarczy miejski rower elektryczny . W mieście świetnie radzą sobie też konstrukcje typu trekking / cross , ponieważ można nimi zjechać na gorzej utwardzoną drogę.
Oczywiście jeśli szuka się jednego roweru, który pozwoli komfortowo jeździć zarówno po mieście, jak i po bezdrożach, to właściwym wyborem będzie zakup górskiego składanego roweru elektrycznego. Terenowe opony to żaden kłopot w trakcie dojazdów do pracy – silnik o mocy 750W bez wysiłku może wspomagać nas do około 45 km/h . Składana konstrukcja pozwoli nam go łatwo przewozić w samochodzie oraz ułatwi jego przechowywanie w mieszkaniu jeżeli nie dysponujemy dużym garażem lub piwnicą.
Recenzja Wideo
SPECYFIKACJA
Rama: 20 cali * 17,5 cali Stop Aluminium Ręcznie Spawany
Motor: silnik bezszczotkowy 750W
Prędkość Maksymalna: 45 km/h
Bateria: LG 48V 13AH
Zasięg Maksymalny: do 60 km (tryb elektryczny); do 120 km (tryb wspierany)
Ładowarka: 48V 2A DC
Czas Ładowania: Ok. 6 godzin
Opona: Gruba Opona 20 cali x 4,0 cali
Przerzutki: Przerzutki Shimano 7 prędkości
Obciążenie Maksymalne: 150 kg
Wysokość Użytkownika: 170-200cm
Waga Produktu: 32 kg
Waga Opakowania: 35,9kg
Rozmiar Produktu (D x S x W): 167 x 167 x 52cm
Rozmiar Opakowania (D x S x W): 143 x 73 x 30cm
Parametry silnika
Moc znamionowa (W) 750W
Napięcie znamionowe (V) 52V
Prąd znamionowy (A) 18A
Parametry baterii
Pojemność akumulatora (AH) 13
Napięcie znamionowe (V) 48V
Napięcie wejściowe ładowania (V) 110-220 V (wtyczka US/EU)
Akumulator można ładować 1500 razy
Czas ładowania ~ 8 godz
Parametry ładowarki
Moc znamionowa (W)
Znamionowe napięcie wejściowe (V) 100-240V
Prąd znamionowy (A) 2A
Znamionowe napięcie wyjściowe (V) 54,6 V
Rower dostarczono w bardzo dużym kartonie, Wszystkie elementy były bardzo dobrze zabezpieczone pianka i styropianem. Montaż roweru jest dosyć prosty i szybki
Rower jest w 90% poskładany, więc na pewno każdy sobie z tym poradzi. Wystarczy tylko przykręcić przednie koło, kierownicę, siodełko, bagażnik, oświetlenie na przód i tył, błotnik oraz pedały.
W zestawia jest zestaw potrzebnych kluczy, imbusy oraz śrubokręt. W zestawia jest też ładowarka oraz instrukcja obsługi.
BUDOWA I WYGLĄD
Trzeba przyznać że rower ma nowoczesny i niecodzienny wygląd. Wzrok przyciągają ogromne opony w rozmiarze 20*4 cale , które osadzono na aluminiowych felgach które nie posiadają klasycznych szprych. Obydwa koła wyposażono w mechaniczne hamulce tarczowe . Dodatkowo przednie koło jest na amortyzatorach, z możliwością zablokowania amortyzatora oraz regulacji jego twardości. Przedni widelec wykonany jest z bardzo wytrzymałej stali węglowej.
Rama wykonana jest z aluminium, zaś cały rower pokryty jest czarną matową farbą. Na kierownicy są manetki zmiany biegów , manetka do regulacji prędkości podczas jazdy w trybie elektrycznym. Mamy też wygodne uchwyty kierownicy, dzwonek, a po środku czytelny duży wyświetlacz.
Przewody tylnego hamulca i linka tylnej przerzutki w pełnym pancerzu są prowadzone od spodu ramy. Trochę bezwładnie poprowadzono przewody hamulców i sterownika. Przydałby się maskujący oplot.
Jest też przednie i tylne oświetlenie LED, przód ma światło zasilane bezpośrednio z akumulatora. Aby włączyć światło przytrzymujemy boczny dolny przycisk. . Tylne światło także czerpie energie z głównego akumulatora, ponadto naciskając hamulec zapali się tylne światło stopu.
Po złożeniu można skorygować ustawienie hamulców, jeżeli klocki trą o tarcze. wystarczy zluzować dwie śruby, ustawić minimalny luz na klocku od strony koła i dokręcić śruby.
W moim rowerze osłona przerzutek blokowała mechanizm, co uniemożliwiało użycie wszystkich biegów. Wystarczyło odgiąć ręką osłonę i okazało się ze przerzutki są bardzo dobrze wyregulowane.
Rower posiada siodełko z długą sztycą, co sprawia że nada się on dla osób o wzroście od 160 do ponad 200cm.
Baterię ulokowano w ramie roweru, można ją ładować wewnątrz, a także po wyjęciu z ramy. Bateria jest zabezpieczona przed kradzieżą zamkiem który znajduje się od spodu ramy. Tam też włączamy zasilanie roweru.
W piaście tylnego koła znajduje sią silnik o mocy 750W. Niestety nie wiem kto jest producentem napędu, oraz jaki ma moment obrotowy Jest też 7 zębatek z przerzutkami Shimano Tourney
Cała konstrukcja jest naprawdę solidna ,co sprawia że rower waży aż 32 kg , jest nierdzewny i sprawia bardzo dobre wrażenie.
W środkowej części jest dźwignia, po której zwolnieniu można złożyć rower. To samo jest na kierownicy. Pedały też można złożyć. Rower ma 167 cm szerokości i 118 cm wysokości po rozłożeniu. PO złożeniu ma tylko 76 cm szerokości i 81 cm wysokości.
STROWNIK
Manetka sterownika jest trochę inna niż w większości rowerów elektrycznych. Ma aż 5 przycisków, klasycznie + i – na górze, ale przycisku uruchamiania nie znajduje się pomiędzy tymi przyciskami, a jest na dolnej krawędzi. Ja nie czytając instrukcji przyciskałem wypustkę w centralnej części manipulatora, że aż mnie palec bolał, a rower ani nie mrugnął. Kolejne dwa przyciski znajdują się na na prawej krawędzi. Tym dolnym włączamy oświetlenie, a górnym zmieniamy wyświetlane dane, jak dystans całkowity, dystans okresowy, prędkość maksymalną oraz średnią.
+ i – służą do zmiany mocy wspomagania, a mówiąc inaczej to ograniczniki maksymalnej prędkości.
Na wyświetlaczu po włączeniu widzimy stan naładowania baterii, aktualna prędkość, aktywny bieg(moc wspomagania) oraz przejechany dystans.
Domyślnie manetka przyśpieszeni nie jest aktywna, a maksymalna prędkość jest ustawiona na 25km/h. jest to zgodne z obowiązującymi w Polsce przepisami.
Aby aktywować manetkę musimy ją przekręcić do oporu i jednocześnie przytrzymać lewy hamulec i włączyć sterownik. Wyświetli się błąd 22 i jak mrugnie 8 razy (8 sekund) to zwalniamy hamulec, a następnie manetkę przepustnicy. W ten sam sposób można wyłączyć manetkę przyśpieszenia.
Sterownik oferuje też funkcję tempomatu którą można uruchomić tylko po aktywacji manetki. Aby jechać stale tą samą prędkością bez potrzeby trzymania manetki wystarczy utrzymywać przez 8 sekund stałą prędkość. Tempomat wyłączą naciśnięcia hamulca lub ponowne użycie manetki przyśpieszenia.
Naciskając i przytrzymując przycisk „-” , zostanie włączony tryb spacerowy . Rower pojedzie ze stałą prędkością 6 km/h. Wyświetlacz pokaże ikonę osoby prowadzącej rower.
Wyświetlacz zawiera również ukryte menu które uruchomimy poprzez jednoczesne przytrzymanie przycisków „+” i „-”, Menu serwisowe umożliwia wyzerowanie przebiegu, wybór jednostek km/mil (Un) lub jasności wyświetlacza (bL) .
Do kolejnego podmenu wchodzimy poprzez przytrzymanie jednoczesne + oraz – , a następnie jednocześnie – oraz I (boczny górny przycisk. )
Tam pojawi się Ld, do ustawienia średnicy koło. Następnie mamy LS, którym możemy ustawić ograniczenie prędkości w przedziale od 12 do 60km/h.
Przypomnę że zarówno aktywacja manetki przyśpieszenia, jak i podniesienie maksymalnej prędkości ponad 25km/h czyni rower nielegalnym pojazdem na drogach publicznych.
Jest jeszcze jedno podmenu do którego wchodzimy poprzez przytrzymanie jednoczesne + oraz „-” i po wejściu no podmenu ponowne przytrzymanie jednoczesne + oraz -.
Tam miedzy innymi można wybrać w funkcji SCR ile progów wspomagania ma mieć rower, domyślnie jest od 0 do 5.
Można wybrać następujące skale biegów : poziomy 0-3, poziomy 1-3, poziomy 0-5, poziomy 1-5, poziomy 0-7, poziomy 1-7, poziomy 0-9 i poziomy 1-9.
Osobiście preferuję skale 7 lub 9 biegów, zwłaszcza jak rower ma szybkość maksymalna powyżej 40km/h. Jadąc z innym posiadaczem elektryka można łatwiej wstrzelić się w tą samą prędkość.
W funkcji SCA można ustalić ile procent mocy ma dostawać każdy poziom wspomagania.
Inna ciekawą funkcja (PSd) jest wprowadzenia hasła startowego, domyślnie to 1212. Po aktywowaniu tej funkcji po każdym uruchomieniu sterownika trzeba będzie wpisać hasło.
Link do pełnej instrukcji sterownika znajdziecie tu: https://pl.manuals.plus/yolin/yl80c-e-b … z7eK9WHsKq
JAZDA
Jazda na tym rowerze sprawia wiele radości. Pierwsze co zauważymy to bardzo wygodna pozycja, siedzimy niemal wyprostowani, bardzo dostojnie. W trybie bez wspomagania jazda wymaga większego wysiłku niż ma to miejsce w klasycznych rowerach miejskich. Oczywiście można się wspomóc 7 przełożeniami zębatek. i tu pierwsza moja uwaga do producenta. Przełożenia przerzutek są dobrane do prędkości ok 25 km/h , ale już jadąc około 45km/h kręcimy pedałami jak szaleni. Szerokie opony powodują że jedzie się bardzo wygodnie, nie poczujemy każdego kamienia ani dziury w drodze. Szerokie opony i duża waga wymuszają na nas większy wysiłek niż w klasycznym rowerze. Jednak można skorzystać ze wspomagania. W zależności od ustawień można skorzystać z 3 do 9 poziomów wspomagania- maksymalnych prędkości. Odblokowany sterownik pozwala osiągnąć na w pełni naładowanej baterii prędkość około 45km/h. Wraz ze spadkiem napięcia w baterii, spadać też będzie nasza maksymalna prędkość.
Po zrobieniu pełnego obrotu pedałami uruchamia się wspomaganie które w tym rowerze ma stosunkowo łagodny start. Przyspieszenie nie jest tak gwałtowne jak w moim innym rowerze z silnikiem 750W. Oczywiście miękki start i inne parametry można zmienić w sterowniku. Jeżeli przekroczymy prędkość dla poszczególnych poziomów wspomagania, to silnik przestaje nas wspomagać i korzystamy tylko z siły mięśni. Można też użyć manetki i płynnie zwiększać prędkość bez konieczności pedałowania, ale nadal do poziomu jaki aktualnie ustawiony jest na sterowniku.
Odczucia z jazdy są dosyć abstrakcyjne, siedząc na rowerze, jadąc pod górkę możemy bez większego wysiłku szybko przyspieszyć, jak i osiągnąć wysoką prędkość. Na asfalcie opony są dosyć głośne, bieżnik jest raczej adresowany do jazdy w terenie. Silnik podczas przyśpieszania także jest słyszalny. Rower świetnie radzi sobie na piasku, trawie i innych nieutwardzonych nawierzchniach. Wygodne siodełko i amortyzatory pozwalają na komfortowe i długie wycieczki. Dodatkowo możliwość złożenia roweru sprawia że łatwo go można zmieścić w samochodzie osobowym. Jednak ze względu na wysokie prędkości jak i masę roweru nie jest on pojazdem dla wszystkich. Na pewno nie polecam go jako prezent na komunie, a wręcz przeciwnie. Polecam go bardzo świadomym i dorosłym użytkownikom dróg, a jak ktoś lubi szybka jazdę to powinien zaopatrzyć się przynajmniej w kask. Jeszcze raz przypomnę że jazdą bez pedałowania, z użyciem manetki przyśpieszenia czyni rower skuterem. Jazdą z prędkością powyżej 25km/h także nie jest dozwolona na drogach publicznych.
BATERIA i ZASIĘG
Rower wyposażono w baterię litową o napięciu 48V, a wersja ulepszona którą testuję ma powiększoną baterię do 13Ah. Rower dostępy jest też w wersji z baterią 16ah. Baterię można ładować zarówno w rowerze, ale można też wyjąć baterię składając rower. Ładowanie trwa około 6 godzin.
Producent twierdzi że akumulator litowy 13 Ah oferuje zasięg 50-60 km w trybie elektrycznym (skuter), oraz zasięg 100-120 km w trybie wspomagania elektrycznego. Mi takich osiągów nie udało się uzyskać, ponieważ wpływ na to ma wiele czynników takich jak prędkość z jaką jeździmy, waga rowerzysty, temperatura powietrza, rodzaj nawierzchni, wzniesienia, wiatr oraz ciśnienie w oponach.
Ja przy wzroście 180 cm i wadze +84kg osiągałem w trybie tylko elektrycznym od 40 do 50 km, zaś w trybie ze wspomaganiem jazdy 70-90km. Dodam że raczej nie jeździłem wolno.
PODSUMOWANIE
Engwe EP-2 Pro jest pojazdem któremu nie straszna żadna nawierzchnia, podjazdy i górki też nie stanowią dla niego problemu. Bateria o dużej pojemności pozwolą na dalekie wypady. Jeżeli nam się spieszy lub lubimy szybka jazdę to możemy skorzystać z potencjału 750 Watowego silnika i rozpędzić pojazd do około 45 km/h. Jazda bez wspomagania jest cięższa niż w klasycznych rowerach, słyszalny jest też wyraźny szum opon i silnika podczas rozpędzania roweru. Rower ma też sporą wagę , ale jest za to składany, co pozwoli zabrać go na dalekie wypady samochodem, a tam już można delektować się walorami przyrody poruszając się rowerem. . Ja jestem bardzo zadowolony z zakupu, zważywszy na dobry stosunek ceny do jakości i możliwości tego pojazdu.
POLECAM
PLUS
Bardzo mocny silnik 750 W
Wygodna pozycja podczas jazdy
prędkość do 45 km/h
Tempomat
Wysokiej jakości opony
MINUS
Przełożenia przerzutek źle obrane do maksymalnych prędkości