Engwe X20, najlepszy rower elektryczny do 8000zł z potrójną amortyzacją i 2 bateriami
Testowałem już wiele rowerów Engwe, ale nadal ta firma potrafi mnie zaskoczyć. Obecnie mam okazje testować prawdziwego potwora, czyli Engwe X20 (mniejszy odpowiednik X26)
Najnowszy pojazd ENGWE X20 jest wszechstronnym składanym rowerem z silnikiem o mocy 750W, z mocą szczytową 1000 W, podwójnym akumulatorem i potrójnym amortyzatorem. Pokonasz nim wzniesienia do 30 stopni, łatwo przejedziesz po piachu, błocie czy śniegu. Grube opony ułatwiają pokonywanie bezdroży. Ponadto można go szybko złożyć do bagażnika samochodu i przewieźć w dowolne miejsce.
Jakie rower ma zalety i jakie wady dowiemy się już za chwilę.
DOSTĘPNOŚĆ I CENA Engwe X20 X24 i X26
Rowery Engwe są już dostępne w polskich sklepach internetowych, jednak mój pochodzi z firmowego sklepu producenta gdzie jest najtańszy.
Engwe X20/X24/X26 https://shrsl.com/46l88
Kupon -150$: XSERIES150OFF
Recenzja Wideo Engwe X20
W KARTONIE
To już mój szósty rower Enwge i wszystkie były bardzo dobrze zapakowane. Engwe X20 został dokładnie zabezpieczony piankową wyściółką i tekturą, a wszystkie elementy pospinane ogromna ilością trytytek. W pudełku znajdował się zestaw narzędzi, ładowarka i instrukcja obsługi.
MONTAŻ
Rower wymaga zamontowania przedniego koła, kierownicy, tylnego siodełka i lampki oraz pedałów. Montaż zajmuje ponad godzinę. W zestawie brak błotników, a przydałby się przynajmniej przedni błotnik. Pierwszy raz montowałem siodełko do baterii. Wysokość siodełka regulujemy podnosząc całą baterię. Od razu uprzedzę że trzeba mocno dociągnąć zatrzask baterii, ponieważ ma tendencje do osuwania się w dół. Zatrzask baterii Bateria zabezpieczony jest dedykowanym kluczykiem, dla drugiej baterii jest inny klucz. Przedni hamulec delikatnie piszczał i wymagał regulacji, przerzutki u mnie były dobrze ustawione.
WYGLĄD I BUDOWA Engwe X20
Engwe X20 jest jednym z najdziwniej wyglądających rowerów o ile to rowerem można jeszcze nazwać.
Szerokie na 4 cale opony w zintegrowanej ze szprychami ramie do tej pory budzą zainteresowanie, ale ponadto w tym pojeździe mamy aż 3 amortyzatory, hydrauliczne z przodu i na środku oraz sprężynowo pneumatycznego na tyle. Przedni amortyzator można zablokować oraz ustawić jego skok.
Można też regulować nacisk sprężyny w tylnym amortyzatorze. Jakby tego było mało to zamiast bagażnika na tyle mamy dodatkowe siodełko. Rzadko spotykany jest też system dwóch baterii, na dodatek druga bateria jest podstawa do zamontowania siodełka, zaś główną bateria jest w ramie poziomej roweru. Kolejną zaleta jest system składania roweru. Rower łamie się w połowie, podobnie sztyca kierownicy, składane są też pedały. Dzięki temu rower można łatwo zapakować do samochodu i przewieźć w dowolne miejsce.
Obydwa koła wyposażono w hydrauliczne hamulce tarczowe.
Na kierownicy są manetki zmiany biegów oraz manetka do jazdy w trybie elektrycznym. Mamy też wygodne, skurzane uchwyty kierownicy, a po środku czytelny duży kolorowy wyświetlacz.
W zestawie jest też przednie i tylne oświetlenie LED, zasilane bezpośrednio z akumulatora. Naciskając hamulec zapalą się dwa tylne światła stopu. Rower posiada czujnik zmierzchu, w sterowniku można ustawić aby światła zapalały się gdy spada widoczność.
W piaście tylnego koła znajduje sią bezszczotkowy silnik o mocy 750W ze szczytową mocą 1000W. Jest też 8 zębatek z budżetowymi przerzutkami Shimano Altus.
Rower ma bardzo solidna konstrukcje, rama wykonana ze stop aluminium 6061, jego nośność to 150kg, a waga to ponad 30kg. Być może nie każdemu będzie się podobał, ale z całą pewnością jest niepowtarzalny i ma swój styl.
JAZDA
Engwe X20 zapewnia niesamowite doznania z jazdy, jest to bardzo wygodny rower zapewniający płynna i komfortową jazdę. Zawdzięczamy to grubym motocyklowym oponom, które zapewniają większą powierzchnię styku i dobrze trzymają się drogi dzięki zastosowaniu najlepszej gumy. Są odporne na poślizg i umożliwiają wykonywanie ostrzejszych skrętów i szybsze zatrzymywanie się w najtrudniejszym terenie. Niskie ciśnienie w oponach oraz układ 3 amortyzatorów powoduje że wszelkie nierówności są niwelowane, a po drodze niemal płyniemy. Zachwyci cię też bardzo wygodna pozycja, siedzimy niemal wyprostowani, bardzo dostojnie. W trybie bez wspomagania jazda wymaga większego wysiłku niż ma to miejsce w klasycznych rowerach miejskich. Oczywiście można się wspomóc 8 przełożeniami zębatek. Przełożenia przerzutek są dobrane do średnich prędkości, pedałując ze wspomaganiem ponad 40km/h kręcimy pedałami jak szaleni, a oczy łzawią od wiatru.
Szerokie opony i duża waga roweru wymuszają na nas większy wysiłek niż w klasycznym rowerze. Jednak można skorzystać ze wspomagania. W zależności od ustawień można skorzystać z 3 do 9 poziomów wspomagania- maksymalnych prędkości.
Dodatkowo można wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Eco, Normal i Sport . W trybie sport rower jest najbardziej zrywny, jak i może osiągnąć najwyższe prędkości. Jednak trybu sport nie można używać ciągle. W celu ochrony baterii i silnika którego pobór mocy skoczyć może do 1000W po kilku minutach zostanie on automatycznie przełączony na tryb normal z mocą znamionową 750W. Rower na w pełni naładowanej baterii pozwala osiągnąć prędkość ponad 45km/h. Wraz ze spadkiem napięcia w baterii, spadać też będzie nasza maksymalna prędkość.
Po zrobieniu pełnego obrotu pedałami uruchamia się wspomaganie które może być łagodne lub gwałtowne, w zależności od wybranego trybu. Jeżeli przekroczymy prędkość dla poszczególnych poziomów wspomagania, to silnik przestaje nas wspomagać i korzystamy tylko z siły mięśni. Jeżeli się zmęczymy, to można użyć manetki i jechać bez konieczności pedałowania, ale nadal do prędkości jaką aktualnie ustawiono na sterowniku. Utrzymując przez 8 sekund jednakową prędkość uruchomi się tempomat i nie będziemy już musieli trzymać palcem manetki, ani pedałować. Ponowne użycie tempomatu lub hamulca wyłączy tempomat. Hydrauliczne Hamulce z tarczami 180mm reagują natychmiastowo i są mega mocne.
Odczucia z jazdy są dosyć abstrakcyjne, siedząc na rowerze, jadąc pod górkę możemy bez większego wysiłku szybko przyspieszyć i osiągnąć wysoką prędkość. Na asfalcie opony są dosyć głośne, bieżnik jest raczej adresowany do jazdy w terenie. Jazda po leśnych ścieżkach, szutrowych drogach czy betonowych płytach nie sprawia dyskomfortu. Rower świetnie radzi sobie na piasku, trawie i innych nieutwardzonych nawierzchniach. Silnik podczas przyśpieszania jest słyszalny. Wygodne siodełko i amortyzatory pozwalają na komfortowe i długie wycieczki. Rower ma bardzo nisko zamontowaną korbę, przy ostrym skręcie można pedałem zahaczyć o podłożę. Rama pionowa na baterie też jest długa , kończy się kilkanaście centymetrów nad podłożem. Można do niej zamontować baterię o pojemności aż 19.2 Ah, tak jak w Engwe X26. Jednak tu pojawia się pierwsza wada, uchwyt baterii jest bardzo trudno zamknąć aby bateria nie zjeżdżała w dół.
Drugą wadą jest stukanie baterii podstawowej o ramę, zwłaszcza na dziurach. Producent nie pomyślał o gnieździe z tworzywa oddzielającym te dwa metalowe elementy.
Dostępny jest też tryb spacerowy przydatny podczas przeprowadzania roweru np. po pasach. Przytrzymując przez dwie sekundy „-” rower będzie się poruszał z prędkością nie przekraczająca 6 km/h. Możliwość złożenia roweru sprawia że łatwo go można zmieścić w bagażniku samochodu.
Ze względu na wysokie prędkości jak i masę roweru nie jest on pojazdem dla dzieci. Jak ktoś lubi szybka jazdę to powinien zaopatrzyć się przynajmniej w kask.
Przypomnę że jazdą bez pedałowania, z użyciem manetki przyśpieszenia czyni rower skuterem. Jazdą ze wspomaganiem z prędkością powyżej 25km/h także nie jest dozwolona na drogach publicznych.
BATERIA I ZASIĘG Engwe X20
Rower posiada 2 baterie, można nawet stwierdzić że to rower elektryczny z powerbankiem. Podstawowa bateria ma pojemność 7.8Ah zaś dodatkowa pod siedzeniem ma aż 14.4Ah. Obydwie mają napięcie 48V. Możemy jeździć na podstawowej baterii lub włączyć przyciskiem pod siodełkiem 2 większą baterię. Zalecam korzystać z obydwu baterii jednocześnie ponieważ rozładowują się równomiernie, gdy wyczerpiemy podstawową baterię, a później włączymy druga większą, to zachowuje się ona jak typowy powerbank, czyli ładuje naszą podstawową baterię jednocześnie zasilając rower. Może to niepotrzebnie skracać żywotność ogniw.
Jednak najważniejsze co nas interesuje to zasięg. Otóż Engwe X20 jest w stanie w trybie wspomaganie pokonać dystans 100km i to przy szybkiej jeździe. W trybie skuter, bez pedałowania powinniśmy zrobić około 60km. Jest to najlepszy wynik z pośród 10 rowerów elektrycznych jakich używałem.
Każdą z baterii trzeba ładować osobno, można to robić w rowerze lub po wyjęciu baterii. Mniejsza naładujemy w niecała 5 godzin, większa około 7 godzin.
STROWNIK Engwe X20
Do sterowania służy 5 przycisków. Włączania, +,-, Info oraz włącznik świateł.
Na kolorowym wyświetlaczu mamy następujące informacje: Tryb jazdy, poziom wspomagania, aktualna prędkość i procent naładowania baterii i aktualny pobór mocy.
Dodatkowa przyciskając środkowy przycisk „I” uzyskamy informacje o czasie pracy roweru, maksymalnej prędkości, średniej prędkości, przebytym dystansie całkowitym, dystansie cząstkowym i mocy pobieranej przez silnik.
Przytrzymując przez 2 sekundy środkowy przycisk „I” zmienimy tryby jazdy: Eco, Normal i Sport
Najłagodniej rower przyśpiesza w trybie Eco, najzrywniejszy jest w trybie Sport. Przyciskami + i – zmieniamy poziomy wspomagania.
Sterownik posiada też ukryte menu do którego wchodzimy przez równoczesne przytrzymanie przycisków + i – przez dwie sekundy.
Mamy tam podmenu „Wyczyść dane” gdzie możemy skasować przebieg liczniku lub nawet przywrócić ustawiania fabryczne.
Można też ustawić poziom jasności wyświetlacza, w tym automatyczną jasność wyświetlacza, a także po jakim czasie bezczynności pojazdy ma się wyłączyć sterownik.
Jest też podmenu w którym ograniczymy maksymalna prędkość, maksymalna to 50km/h.
Kolejne podmenu Personalizacja pozwala wyłączyć tempomat (CRU) oraz wyłączy automatyczne zapalanie świateł po zmierzchu.
kolejny punkt to ustawienia gdzie możemy wybrać skale wspomagania, do wyboru są skale od 0-3, 1-3, 0-5, 1-5, 0-7, 1-7, 0-9 i 1-9.
Dodatkowo możemy dla każdego poziomu wspomagania ustawiając procentowo przydział mocy silnika.
Kody Kodów
21 Błąd prądu
22 Błąd przepustnicy
23 Błąd silnika
24 Błąd hali silnika
25 Błąd
26 Ochroną przed niskim napięciem
30 Błąd komunikacji
Link do pełnej instrukcji sterownika znajdziecie tu: https://pl.manuals.plus/digitech/bc281- … z7fjyJBPcW