ENGWE Engine Pro. Mały ale wariat. Mocny i szybki rower z Chin
ENGWE Engine Pro to już mój drugi rower marki Engwe i trzeci z szerokimi oponami które pokochałem. Engwe EP-2 Pro okazał się bardzo wygodnym i solidnym rowerem który przypadł do gustu członkom mojej rodziny. Dziś dowiemy się jakie zalety i wady ma Engine Pro, czym różni się od poprzedniego roweru. Poznamy też sekrety sterownika i jego ukryte funkcje. Można powiedzieć „mały ale wariat” choć taki mały on wcale nie jest. Rower posiada silnik o mocy 750W ze szczytowa mocą 1000W, terenowe szerokie opony, amortyzowany przód i tył , baterię 16Ah, przednie i tylne tarczowe hamulce hydrauliczne, kolorowy wyświetlacz LCD i układ 8 przerzutek. Mamy tez tempomat i czujnik zmierzchu zapalający światła, czyli rozwiązania stosowane w samochodach. Doskonały rower na miejskie trasy jak i bezdroża.
Specyfikacja
Silnik o Mocy 750W
Opony Pełne Terenowe 20×4,0
3-Krokowa Rama Składana
Zawieszenie Przednie i Tylne
Wyjmowana Bateria Litowa 48V (nowa wersja 16Ah)
Przednie i tylne hamulce hydrauliczne
Tempomat
Kolorowy Wyświetlacz LCD
Układ 8 Przerzutek
Recenzja Wideo
DOSTĘPNOŚC I CENA
Rower zamówiłem w firmowym sklepie producenta, który ma magazyn w Polsce. Zamówiłem go w piątek po południu, a kurier dostarczył go już we wtorek rano. Do wyboru mamy trzy kolory, czarny, szary i niebieski.
Rower kosztuje 1430 Euro, a z kuponem rabatowym NEWENGWEEU cena spada do 1401,4 Euro czyli 6642 zł.
Link do roweru : https://shrsl.com/3pv1g
Kupon: NEWENGWEEU
Rower dostarczono w bardzo dużym kartonie, wszystkie elementy były bardzo dobrze zabezpieczone pianka i styropianem. Montaż roweru jest dosyć prosty i nie powinien zając więcej niż 2 godziny.
Rower jest w 90% poskładany, wystarczy tylko przykręcić przednie koło, kierownicę, siodełko, oświetlenie na przód, błotnik oraz pedały.
W zestawia jest zestaw potrzebnych kluczy, imbusy oraz śrubokręt. W zestawia jest też ładowarka oraz instrukcje obsługi.
BUDOWA I WYGLĄD
Muszę stwierdzić że rower ma nowoczesny, niecodzienny wygląd i piękny mieniący się słońcu kolor szaro antracytowy Wzrok przyciągają grube na 4 cale opony o średnicy 20 cali , które osadzono na aluminiowych felgach bez klasycznych szprych. Obydwa koła wyposażono w hydrauliczne hamulce tarczowe . Dodatkowo przednie koło jest na amortyzatorach, z możliwością zablokowania amortyzatora oraz regulacji jego twardości. Tył roweru też ma amortyzator, co powoduje niesamowite odczucia z jazdy, jakby rower unosił się nad jezdnią.
Rama wykonana jest ze stopu aluminium 6061, zaś cały rower pokryty jest szarą farbą. Na kierownicy są manetki zmiany biegów, manetka do jazdy w trybie elektrycznym oraz klakson. Mamy też wygodne uchwyty kierownicy, a po środku czytelny duży kolorowy wyświetlacz.
W zestawie jest też przednie i tylne oświetlenie LED, zasilane bezpośrednio z akumulatora. Naciskając hamulec zapali się tylne światło stopu. W sterowniku można ustawić aby światła zapalały się automatycznie gdy spada widoczność.
Po złożeniu roweru należy dokręcić wszelkie śruby, można też skorygować ustawienie hamulców. Jeżeli klocki trą o tarcze wystarczy zluzować dwie śruby, ustawić minimalny luz na klocku od strony koła i dokręcić śruby.
W moim rowerze przerzutki były bardzo dobrze wyregulowane.
Rower posiada silikonowe siodełko pokryte skórą z długą sztycą, co sprawia że nada się on dla osób o wzroście od 160 do ponad 210cm.
Wzrok przyciąga też bardzo solidny bagażnik, rower ma nośność 150kg.
Baterię ulokowano wewnątrz ramy, jest zabezpieczona przed kradzieżą zamkiem który znajduje się od spodu ramy. Tam też włączamy zasilanie roweru.
W piaście tylnego koła znajduje sią bezszczotkowy silnik o mocy 750W ze szczytową mocą 1000W. Jest też 8 zębatek z przerzutkami Shimano Altus
W środkowej części jest dźwignia, po której zwolnieniu można złożyć rower. To samo jest na kierownicy. Pedały też można złożyć. Rower ma 17 5długości i 123 cm wysokości . Po złożeniu ma tylko 76 cm szerokości i 81 cm wysokości.
Cała konstrukcja jest naprawdę solidna ,co sprawia że rower waży aż 32 kg , jest nierdzewny i sprawia bardzo dobre wrażenie.
JAZDA
Jazda na tym rowerze sprawia wiele radości i może dostarczyć niesamowitych wrażeń. Pierwsze co zauważymy to bardzo wygodna pozycja, siedzimy niemal wyprostowani, bardzo dostojnie. W trybie bez wspomagania jazda wymaga większego wysiłku niż ma to miejsce w klasycznych rowerach miejskich. Oczywiście można się wspomóc 8 przełożeniami zębatek. Przełożenia przerzutek są dobrane do średnich prędkości, pedałując ze wspomaganiem ponad 45km/h kręcimy pedałami jak szaleni, a oczy łzawią od wiatru. Szerokie opony, miękkie siodełko i podwójna amortyzacja powoduje że jedzie się niesamowicie wygodnie, nie poczujemy każdego kamienia ani dziury w drodze. Szerokie opony i duża waga roweru wymuszają na nas większy wysiłek niż w klasycznym rowerze. Jednak można skorzystać ze wspomagania. W zależności od ustawień można skorzystać z 3 do 9 poziomów wspomagania- maksymalnych prędkości.
Dodatkowo można wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Eco, Normal i Sport . W trybie sport rower jest najbardziej zrywny. Rower na w pełni naładowanej baterii pozwala osiągnąć prędkość ponad 45km/h. Wraz ze spadkiem napięcia w baterii, spadać też będzie nasza maksymalna prędkość.
Po zrobieniu pełnego obrotu pedałami uruchamia się wspomaganie które może być łagodne lub gwałtowne, w zależności od wybranego trybu. Jeżeli przekroczymy prędkość dla poszczególnych poziomów wspomagania, to silnik przestaje nas wspomagać i korzystamy tylko z siły mięśni. Jeżeli się zmęczymy, to można użyć manetki i jechać bez konieczności pedałowania, ale nadal do prędkości jaką aktualnie ustawiono na sterowniku. Manetka w tym rowerze jest zero jedynkowa, nie pozwala ustawić częściowej mocy. Utrzymując przez 8 sekund jednakową prędkość uruchomi się tempomat, i nie będziemy już musieli trzymać palcem manetki, ani pedałować. Ponowne użycie tempomatu lub hamulca wyłączy tempomat. Hamulce żyleta, reagują natychmiastowo i są mega mocne.
Odczucia z jazdy są dosyć abstrakcyjne, siedząc na rowerze, jadąc pod górkę możemy bez większego wysiłku szybko przyspieszyć i osiągnąć wysoką prędkość. Na asfalcie opony są dosyć głośne, bieżnik jest raczej adresowany do jazdy w terenie. Jazda po leśnych ścieżkach, szutrowych drogach czy betonowych płytach nie sprawia dyskomfortu. Rower świetnie radzi sobie na piasku, trawie i innych nieutwardzonych nawierzchniach. Silnik podczas przyśpieszania jest słyszalny. Wygodne siodełko i amortyzatory pozwalają na komfortowe i długie wycieczki. Ponadto możliwość złożenia roweru sprawia że łatwo go można zmieścić w bagażniku samochodu.
Dostępny jest też tryb spacerowy przydatny podczas przeprowadzania roweru np. po pasach. Przytrzymując przez dwie sekundy „-” rower będzie się poruszał z prędkością nie przekraczająca 6 km/h.
Ze względu na wysokie prędkości jak i masę roweru nie jest on pojazdem dla dzieci. Jak ktoś lubi szybka jazdę to powinien zaopatrzyć się przynajmniej w kask.
Przypomnę że jazdą bez pedałowania, z użyciem manetki przyśpieszenia czyni rower skuterem. Jazdą z prędkością powyżej 25km/h także nie jest dozwolona na drogach publicznych.
W ciągu ostatnich 2 lat na e-rowerach z grubymi oponami zrobiłem kilka tysięcy kilometrów i rzadko używam innych rowerów. Nie jestem już młody wiec cenie sobie wygodę i jednoczesny dopływ adrenaliny.
BATERIA i Zasięg.
Bateria ma pojemność 16 Ah (48 V / 768 Wh) i mieści się w ramie roweru. Ładować można ją w rowerze lub po wyjęciu z roweru. Ładowanie trwa około 6 godzin.
Na zasięg roweru wpływ ma wiele czynników takich jak prędkość z jaką jeździmy, waga rowerzysty, temperatura powietrza, rodzaj nawierzchni, wzniesienia, wiatr oraz ciśnienie w oponach.
ENGWE Engine Pro uzyskał osiągi zbliżone do deklaracji producenta, co nie często się zdarza.
Ja przy wzroście 180 cm i wadze +84kg uzyskałem w trybie tylko elektrycznym około 50 km, zaś w trybie ze wspomaganiem jazdy około 90km. Dodam że raczej nie jeździłem wolno.
STROWNIK
Do sterowania parametrami roweru służy 5 przycisków. Włączania, +,-, Info oraz włącznik świateł.
Na kolorowym wyświetlaczu mamy następujące informacje: Tryb jazdy, poziom wspomagania, aktualna prędkość i procent naładowania baterii i aktualnergo poboru mocy.
Dodatkowa przyciskając środkowy przycisk „I” uzyskamy informacje o czasie pracy roweru, maksymalnej prędkości, średniej prędkości, przebytym dystansie całkowitym, dystansie cząstkowym i mocy pobieranej przez silnik.
Przytrzymując przez 2 sekundy środkowy przycisk „I” zmienimy tryby jazdy: Eco, Normal i Sport
Najłagodniej rower przyśpiesza w trybie Eco, najzrywniejszy jest w trybie Sport. Przyciskami + i – zmieniamy poziomy wspomagania.
Sterownik posiada też ukryte menu do którego wchodzimy przez równoczesne przytrzymanie przycisków + i – przez dwie sekundy.
Mamy tam podmenu „Wyczyść dane” gdzie możemy skasować przebieg liczniku lub nawet przywrócić ustawiania fabryczne.
Można też ustawić poziom jasności wyświetlacza, w tym automatyczną jasność wyświetlacza, a także po jakim czasie bezczynności pojazdy ma się wyłączyć sterownik.
Jest też podmenu w którym ograniczymy maksymalna prędkość, maksymalna to 50km/h.
Kolejne podmenu Personalizacja pozwala wyłączyć tempomat (CRU) oraz wyłączy automatyczne zapalanie świateł po zmierzchu.
kolejny punkt to ustawienia gdzie możemy wybrać skale wspomagania, do wyboru są skale od 0-3, 1-3, 0-5, 1-5, 0-7, 1-7, 0-9 i 1-9.
Dodatkowo możemy dla każdego poziomu wspomagania ustawiając procentowo przydział mocy silnika.
Kody Kodów
21 Błąd prądu
22 Błąd przepustnicy
23 Błąd silnika
24 Błąd hali silnika
25 Błąd
26 Ochroną przed niskim napięciem
30 Błąd komunikacji
Link do pełnej instrukcji sterownika znajdziecie tu: https://pl.manuals.plus/digitech/bc281- … z7fjyJBPcW